جاذبه های گردشگری ایرانگردشگری

آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر زنجان

شهر زنجان مرکز استان زنجان در شمال غربی ایران است. این شهر با 430 هزار نفر جمعیت، بیستمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. زنجان به دلیل صنایع دستی فلزی خود، به خصوص ملیله کاری، چاقوسازی و مسگری شهرت دارد. به همین دلیل، زنجان را پایتخت شور و شعور حسینی و پایتخت صنایع دستی فلزی ایران می‌نامند. زنجان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، آب و هوای معتدلی دارد. بهترین زمان برای سفر به زنجان در فصل بهار و پاییز است که هوا خنک و دلپذیر است.
برای آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر زنجان با مجله اینترنتی فرارسانه همراه باشید.

جاذبه های دیدنی شهر زنجان

شهر زنجان به دلیل صنایع دستی فلزی خود، به خصوص ملیله کاری، چاقوسازی و مسگری شهرت دارد. به همین دلیل، زنجان را پایتخت شور و شعور حسینی و پایتخت صنایع دستی فلزی ایران می‌نامند. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های دیدنی شهر زنجان می پردازیم.

  • گنبد سلطانیه: این گنبد بزرگترین بنای آجری جهان است که در دوران ایلخانان مغول ساخته شده است. این گنبد به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  • موزه مردان نمکی: در این موزه، بقایای اجساد مردانی که در معدن نمک چهرآباد کشف شده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. این مردان در دوران پیش از تاریخ به دلیل ریزش معدن جان خود را از دست داده‌اند و اجساد آنها به دلیل نمک موجود در معدن به خوبی حفظ شده است.
  • بازار زنجان: این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای ایران است که در آن می‌توانید انواع صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی را پیدا کنید. بازار زنجان به دلیل راسته‌های طولانی، دروازه‌های تاریخی و تیمچه‌های متعدد شهرت دارد.
    در یکی از مقالات سایت فرارسانه به بررسی جاذبه های گردشگری بندر انزلی پرداخته ایم. برای آشنایی با این مکان ها مقاله موجود در سایت را مطالعه کنید.
موزه مردان نمکی یکی از جاذبه های دیدنی شهر زنجان
موزه مردان نمکی یکی از جاذبه های دیدنی شهر زنجان
  • مسجد جامع زنجان: این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد زنجان است که در دوران صفویه ساخته شده است. این مسجد به دلیل تزئینات کاشی کاری و مناره‌های بلند خود مشهور است.
  • پارک جنگلی گاوازنگ: این پارک بزرگترین پارک جنگلی زنجان است که مکانی مناسب برای تفریح و گردش در طبیعت است. در این پارک می‌توانید از امکاناتی مانند آلاچیق، منطقه بازی کودکان، مسیرهای پیاده روی و رستوران استفاده کنید.
  • مجموعه رختشویخانه زنجان: این مجموعه در دوران قاجار ساخته شده است و در گذشته محل شستشوی لباس‌های مردم زنجان بوده است. این مجموعه در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی زنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • معبد داش کسن: این معبد مربوط به دوران پیش از اسلام است و بر روی یک صخره تراشیده شده است. این معبد به دلیل نقوش حجاری شده بر روی صخره ها مشهور است.
  • غار کتله خور: این غار یکی از طولانی‌ترین غارهای ایران است و در 155 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است. این غار به دلیل استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های زیبا و وجود دریاچه زیرزمینی شهرت دارد.
  • روستای پویینک: این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در 30 کیلومتری شمال زنجان واقع شده است. این روستا به دلیل خانه‌های پلکانی، طبیعت بکر و مردم خونگرم خود مشهور است.
  • رودخانه زنجانرود: این رودخانه از میان شهر زنجان عبور می‌کند و مکانی مناسب برای تفریح و تفرج است. در کنار این رودخانه می‌توانید از امکاناتی مانند پارک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها استفاده کنید.

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ذکر شده در بالا، در شهر زنجان جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید.
بیشتر بدانید: پل طبیعت از مکان های دیدنی تهران

بهترین زمان سفر به زنجان

بهترین زمان سفر به شهر زنجان، بسته به هدف و علاقه مندی های شما، می تواند متفاوت باشد. فصل بهار (اردیبهشت تا خرداد) این فصل زمان مناسبی برای بازدید از طبیعت زیبای زنجان است. هوا معتدل و دلپذیر است و می توانید از جاذبه های طبیعی مانند آبشار شلماش، چشمه های آب گرم و مناطق کوهستانی لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به زنجان
بهترین زمان سفر به زنجان

فصل پاییز (مهر تا آبان) پاییز زمان رنگارنگی طبیعت زنجان است. می توانید از مناظر زیبای پاییزی در مناطق کوهستانی مانند هیدج و تاریخ شهر زنجان بازدید کنید. فصل زمستان (دی تا اسفند)  زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی زنجان است. می توانید از آثار باستانی، موزه ها و بناهای تاریخی شهر دیدن کنید.

فصل تابستان (تیر تا شهریور)  گرچه تابستان هوای نسبتا گرمی دارد، اما شهر زنجان می تواند مقصد خوبی برای فرار از گرما باشد. می توانید از آبشارهای زیبا، چشمه های آب گرم و مناطق کوهستانی لذت ببرید. در کل، بهار و پاییز بهترین فصول برای سفر به زنجان هستند، اما بسته به علاقه و اهداف شما، هر فصلی می تواند گزینه مناسبی باشد.
اگر دوست دارید با دیدنی های استان مازندران آشنا شوید مقاله موجود در سایت فرارسانه را مطالعه کنید.

معروف ترین غذاهای شهر زنجان

شهر زنجان به دلیل غذاهای سنتی و لذیذ خود مشهور است. در این شهر می‌توانید انواع مختلفی از غذاهای ایرانی و محلی را با طعم‌های خاص و منحصر به فرد امتحان کنید.

  • آش ترش: این آش یکی از معروف‌ترین غذاهای زنجان است که از گندم، سبزی، لوبیا، کشک، آرد و چغندر تهیه می‌شود. آش ترش طعمی ترش و ملس دارد و معمولا در فصل زمستان سرو می‌شود.
  • جغور بغور: این غذا از دل، زبان، قلوه و جگر گوسفند به همراه پیاز، سیب زمینی و ادویه تهیه می‌شود. جغور بغور طعمی بسیار لذیذ دارد و معمولا به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می‌شود.
  • کوفته برنجی: این کوفته از برنج، گوشت چرخ کرده، سبزی، تخم مرغ و ادویه تهیه می‌شود. کوفته برنجی زنجان معمولا با سس گوجه فرنگی سرو می‌شود.
  • خورش آلوچه با مرغ: این خورش از مرغ، آلوچه، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه تهیه می‌شود. خورش آلوچه با مرغ طعمی ترش و شیرین دارد و معمولا با برنج سرو می‌شود.
جغور بغور یکی از معروف ترین غذاهای شهر زنجان
جغور بغور یکی از معروف ترین غذاهای شهر زنجان
  • قیمه نثار: این غذا از گوشت چرخ کرده، پیاز، زعفران، دارچین و پسته تهیه می‌شود. قیمه نثار طعمی بسیار لذیذ دارد و معمولا به عنوان نذری در مراسم‌های مذهبی پخته می‌شود.
  • انگشت پیچ: این شیرینی از آرد، پودر قند، زعفران و هل تهیه می‌شود. انگشت پیچ طعمی بسیار شیرین و دلچسب دارد و معمولا با چای سرو می‌شود.
  • حلوا: حلوا یکی از شیرینی‌های سنتی زنجان است که از آرد، شکر، گلاب و زعفران تهیه می‌شود. حلوا طعمی بسیار لذیذ دارد و معمولا در مراسم‌های مختلف سرو می‌شود.

علاوه بر غذاهای ذکر شده در بالا، در شهر زنجان غذاهای محلی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها امتحان کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا