جاذبه های گردشگری ایرانگردشگری

آشنایی با دیدنی های استان مازندران

استان مازندران یکی از زیباترین استان‌های ایران است که در شمال کشور واقع شده است. این استان به دلیل طبیعت بکر و سرسبز، آب و هوای خنک و مطبوع، و جاذبه‌های گردشگری فراوان، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. مازندران به لحاظ طبیعی به سه قسمت کوهستانی، جلگه‌ای و ساحلی تقسیم می‌شود. منطقه کوهستانی در جنوب استان واقع شده است و پوشیده از جنگل‌های انبوه و مراتع سرسبز که یکی از دیدنی های استان مازندران است.

 قله دماوند، بلندترین قله ایران، در این منطقه قرار دارد. منطقه جلگه‌ایدر مرکز استان واقع شده است و از شالیزارها، باغ‌ها و مزارع تشکیل شده است. منطقه ساحلیدر شمال استان واقع شده است و شامل 338 کیلومتر نوار ساحلی با سواحل شنی و ماسه‌ای است. آب و هوای مازندران معتدل و مرطوب است. در تابستان‌ها هوا گرم و شرجی و در زمستان‌ها هوا معتدل و بارانی است.
برای آشنایی با دیدنی های استان مازندران با سایت فرارسانه همراه باشید.

قله دماوند، بلندترین قله ایران در استان مازندران
قله دماوند، بلندترین قله ایران در استان مازندران

جاذبه های گردشگری استان مازندران

استان مازندران به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. در اینجا به برخی از معروف ترین جاذبه های گردشگری این استان اشاره می کنیم:

  • جنگل های راش:مازندران به دلیل داشتن جنگل های راش بسیار معروف است. این جنگل ها در ارتفاعات البرز قرار دارند و منظره ای بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد می کنند.
  • دریاچه چورت:دریاچه چورت یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. این دریاچه در منطقه جنگلی کیاسر واقع شده است و به دلیل آب زلال و فیروزه ای خود مشهور است.
  • آبشار شیرگاه:آبشار شیرگاه یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار در منطقه سوادکوه واقع شده است و از ارتفاع 40 متری به پایین سرازیر می شود.
  • تپه های مارگون: تپه های مارگون یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد ایران است. این تپه ها در منطقه کلاردشت واقع شده اند و به دلیل شکل مخروطی و چین دار خود مشهور هستند.
  • غارهای هوتو:غارهای هوتو مجموعه ای از غارهای کارستی است که در منطقه بهشهر واقع شده اند. این غارها به دلیل داشتن استالاگمیت ها و استالاگتیت های زیبا مشهور هستند.
  • بازار سنتی ساری:بازار سنتی ساری یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است. این بازار در مرکز شهر ساری واقع شده است و در آن می توانید انواع صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی را پیدا کنید.
  • برج رادکان: برج رادکان یکی از بلندترین برج های آجری ایران است. این برج در شهر رادکان واقع شده است و قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد.
  • مجموعه تاریخی بابل:مجموعه تاریخی بابل مجموعه ای از بناهای تاریخی است که در شهر بابل واقع شده اند. این مجموعه شامل کاخ بابل، حمام بابل و مسجد جامع بابل است.

اینها تنها تعدادی از جاذبه های گردشگری استان مازندران هستند. اگر قصد سفر به این استان را دارید، حتما از این جاذبه های زیبا دیدن کنید.
در یکی از مقالات سایت فرارسانه به بررسی دیدنی های جاده هراز پرداخته ایم. برای آشنایی با این مکان ها مقاله موجود در سایت را مطالعه کنید.

دریاچه چورت یکی از دیدنی های استان مازندران
دریاچه چورت یکی از دیدنی های استان مازندران

بهترین زمان سفر برای سفر به استان مازندران

بهترین زمان سفر به استان مازندران بهار و پاییز است. در این فصل‌ها هوا معتدل و خنک است و می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز این استان لذت ببرید. بهار (فروردین تا خرداد) هوا در این فصل معتدل و دلپذیر است. درختان شکوفه می‌دهند و طبیعت بسیار زیبا می‌شود. تعطیلات نوروز در این فصل است و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها شلوغ‌تر هستند. پاییز (مهر تا آبان) هوا در این فصل خنک و مطبوع است. برگ درختان رنگ‌های پاییزی به خود می‌گیرند و منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌شود. هجوم گردشگران کمتر است و قیمت‌ها مناسب‌تر است.

تابستان (تیر تا شهریور) هوا در این فصل گرم و شرجی است. سواحل مازندران شلوغ‌ تر هستند. اگر گرمای هوا را دوست ندارید، بهتر است در این فصل به مازندران سفر نکنید. زمستان (آذر تا اسفند) هوا در این فصل سرد و بارانی است. در برخی از مناطق کوهستانی برف می‌بارد. اگر به دنبال یک سفر آرام و خلوت هستید، می‌توانید در این فصل به مازندران سفر کنید.
اگر دوست دارید با پل طبیعت در تهران آشنا شوید مقاله موجود در سایت فرارسانه را مطالعه کنید.

غذاهای استان مازندران

استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خاص خود، دارای غذاهای متنوع و لذیذی است.

  • مالابیج:مالابیج یا مالاتا را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران دانست که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. این غذا از مرغ، گردو، رب انار، پیاز، سیر، زعفران، نمک، فلفل و ادویه جات تهیه می شود.
  • اسپناساک:اسپناساک یا خورشت اسفناج، از جمله غذاهای سنتی و محلی مازندران است که در تهیه آن از گوشت گوسفند یا گوساله، اسفناج، سبزی‌های معطر، برگ سیر، نعنا و پیاز استفاده می‌شود. این غذا معمولا با برنج یا نان و ترشی های محلی سرو می شود.
  • نازخاتون:نازخاتون نوعی خوراک مرغ است که با گردو، رب انار، پیاز، سیر، زعفران، نمک، فلفل و ادویه جات تهیه می شود. این غذا معمولا با برنج یا نان و ترشی های محلی سرو می شود.
  • کدو بره:کدو بره از جمله غذاهای سنتی و محلی مازندران است که در تهیه آن از کدو حلوایی، بره یا گوشت گوساله، پیاز، سیر، زعفران، نمک، فلفل و ادویه جات استفاده می‌شود. این غذا معمولا با برنج یا نان و ترشی های محلی سرو می شود.
  • آغوز مسما: آغوز مسما یک غذای محبوب و پر طرفدار مازندرانی است که عطر ظاهری دلربا دارد و برای تهیه آن از گوشت اردک، گردو، دانه های ساییده شده انار، رب انار، پیاز و ادویه ها استفاده میشود.
  • باقلا وابیج:باقلا وابیج از جمله غذاهای سنتی و محلی مازندران است که در تهیه آن از باقلا، شوید، سیر، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. این غذا هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.
  • مرغ شکم پر:مرغ شکم پر یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در مازندران نیز به وفور طبخ می شود. در تهیه این غذا از مرغ، برنج، سبزیجات، کشمش، گردو، رب انار، زعفران، نمک، فلفل و ادویه جات استفاده می شود.
  • آش کدو: آش کدو پیش غذایی لذیذ است که با کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.
  • بشته واش: بشته واش نوعی آش محلی مازندرانی است که از خمیر، گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، سبزیجات، ادویه جات و آب گوشت تهیه می شود.
  • ترش ترشو: ترش ترشو نوعی آش محلی مازندرانی است که از برنج، کدو، لوبیا، کشمش، گردو، رب انار، آب لیمو ترش، نمک و فلفل تهیه می شود.
آغوز مسما یکی از غذای محبوب مازندرانی
آغوز مسما یکی از غذای محبوب مازندرانی

مواد اولیه و دستور پخت غذاهای محلی ممکن است در نقاط مختلف استان مازندران با کمی تفاوت انجام شود.
اگر می خواهید با جاذبه های گردشگری کرج آشنا شوید مقاله موجود در سایت فرارسانه را مطالعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا