گردشگریجاذبه های گردشگری ایران

همه چیز درباره آبشار استهبان

آبشار استهبان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان استهبان در استان فارس است. این آبشار در جنوب شهرستان استهبان و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. آب آبشار از یک رشته قنات دارای چندین حلقه چاه بسیار عمیق در دامنه کوه‌های جنوبی آن تأمین می‌شود. در گذشته نه چندان دور آب این قنات قدیمی در مسیر خود چندین آسیاب آبی را بکار می‌انداخته که هنوز هم آثار آن‌ها باقیست. آبشار استهبان در سال ۱۳۳۵ توسط بخشدار وقت استهبان و با معماری حاج حسین بنا (معمارپور) و سنگ‌تراشی حاج احمد علی‌دژ ساخته شده است. این آبشار دارای شانزده پله است که با هدایت پیوسته آب فراوان و شفافی که از چشمه‌های کوهستانی استهبان سرچشمه می‌گیرد، زیبایی و طراوت خاصی به آن بخشیده است.

در محوطه آبشار باغچه‌ها و گل ‌کاری ‌های زیبایی نیز وجود دارد که بر زیبایی آن می‌افزاید. آبشار استهبان از جمله مکان‌های تفریحی محبوب در شهرستان استهبان است و در ایام تعطیلات و فصل تابستان پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است. برای دسترسی به آبشار استهبان می‌توانید از طریق جاده شیراز – استهبان به سمت این شهرستان حرکت کنید. در ورودی شهر استهبان، تابلوهای راهنمای آبشار را مشاهده خواهید کرد که شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند. بهترین زمان بازدید از آبشار استهبان در فصل بهار و اوایل تابستان است که هوا خنک و مطبوع است. در محوطه آبشار امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، بوفه و پارکینگ وجود دارد. برای آشنایی با آبشار استهبان یکی از مناطق گردشگری استان فارس با سایت فرارسانه همراه باشید.

آبشار استهبان
آبشار استهبان

آسیاب ‌های آبشار استهبان

در گذشته، در مسیر آب آبشار استهبان، ۱۱ آسیاب آبی وجود داشت که از مصالح سنگی و ساروج ساخته شده بودند. این آسیاب‌ها از نیروی آب جاری برای آرد کردن گندم، جو و سایر غلات استفاده می‌کردند. با گذشت زمان و با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید، این آسیاب‌ها متروکه شدند و بسیاری از آنها تخریب شدند. در حال حاضر، فقط دو آسیاب از این مجموعه باقی مانده است که به آنها آسیاب هشتمی و آسیاب نهمی می‌گویند. این دو آسیاب هنوز هم سالم هستند و از آنها برای آسیاب کردن سنگ استفاده می‌شود که در تهیه سفیدآب حمام به کار می‌رود.

آسیاب‌های آبشار استهبان یادگاری از دوران گذشته هستند و نقش مهمی در زندگی مردم استهبان داشته‌اند. این آسیاب‌ها نمادی از خلاقیت و ابتکار مردم این منطقه هستند و یادآور تاریخ غنی و پرفراز و نشیب آن هستند. در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای احیای آسیاب‌های آبشار استهبان صورت گرفته است. این تلاش‌ها شامل مرمت و بازسازی آسیاب‌ها، و همچنین ایجاد موزه ای در محل است که به تاریخچه آسیاب‌ها و نحوه کار آنها می‌پردازد. امیدواریم با ادامه این تلاش‌ها، آسیاب‌های آبشار استهبان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان استهبان به گردشگران معرفی شوند و نسل‌های آینده نیز بتوانند از این میراث فرهنگی ارزشمند لذت ببرند.

چگونه آبشار استهبان تأمین آب دارد؟

آبشار استهبان از طریق چشمه قهری که در ارتفاعات کوه‌های چهل چشمه در شمال غربی استهبان واقع شده، تغذیه می‌شود. این چشمه از طریق سوراخ‌ها و شکاف‌های موجود در صخره‌ها به سطح زمین راه می‌یابد و سپس در مسیر خود، باغ‌ها و مراتع اطراف را سیراب می‌کند و در نهایت از ارتفاع حدود 15 متری به پایین سرازیر می‌شود و آبشار استهبان را تشکیل می‌دهد.

در گذشته، از آب این آبشار برای به کار انداختن آسیاب‌های آبی نیز استفاده می‌شده است که بقایای آنها هنوز هم در نزدیکی آبشار قابل مشاهده است. علاوه بر چشمه قهری، بارش برف و باران در فصل‌های سرد سال نیز به تامین آب آبشار استهبان کمک می‌کند. در مجموع، آبشار استهبان به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم استان فارس، از طریق ترکیبی از آب چشمه، بارش برف و باران، تغذیه می‌شود.
بیشتر بخوانید: دریاچه مهارلو یکی از مناطق گردشگری استان فارس

تغذیه آبشار استهبان با آب چشمه،بارش برف و باران
تغذیه آبشار استهبان با آب چشمه،بارش برف و باران

تاریخچه آبشار استهبان

آبشار استهبان در استان فارس، سابقه‌ای نسبتا جدید دارد و قدمت آن به دهه 1330 برمی‌گردد. قبل از آن، آب چشمه قهری که منبع آب آبشار است، برای به کار انداختن آسیاب‌های آبی و آبیاری باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شده است. در سال 1335، با تلاش حقیقت، بخشدار وقت استهبان، این آبشار به منظور رونق گردشگری در منطقه احداث شد. طراحی این آبشار توسط معمار حاج حسین بنا (معمارپور) انجام شد و حاج احمد علی دژ نیز سنگ‌تراشی آن را بر عهده داشت.

در ساخت آبشار استهبان از شانزده پله استفاده شده است که با سنگ‌های تراشیده شده  ساخته شده‌اند. آب این آبشار از طریق کانالی که در دل صخره‌ها حفر شده به بالای پله‌ها هدایت می‌شود و پس از عبور از پله‌ها، منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد. در اطراف آبشار استهبان، باغ‌ها و فضای سبز  وجود دارد که بر زیبایی آن می‌افزاید. همچنین، امکاناتی رفاهی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه نیز برای رفاه گردشگران در این مکان تعبیه شده است. آبشار استهبان در طول سال‌ها به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در استان فارس تبدیل شده است و گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای تماشای این آبشار زیبا به استهبان سفر می‌کنند.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار استهبان

بهترین زمان برای بازدید از آبشار استهبان به سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال آب و هوای خنک و مطبوع هستید، فصل بهار (از اواخر فروردین تا اوایل خرداد) و پاییز (از اوایل مهر تا اواخر آذر)  بهترین زمان برای سفر به استهبان است. در این فصول، هوا در استهبان دلپذیر است و می‌توانید از پیاده‌روی در طبیعت و تماشای زیبایی‌های آبشار لذت ببرید.

اگر به دنبال هوا و منظره‌های گرمسیری هستید، می‌توانید در فصل تابستان (از اواخر خرداد تا اواخر شهریور) به استهبان سفر کنید. البته توجه داشته باشید که در این فصل، هوا در استهبان گرم و خشک است و ممکن است برای برخی از افراد طاقت‌فرسا باشد. فصل زمستان (از اواخر آذر تا اواخر فروردین)  سردترین فصل سال در استهبان است و بارش برف و باران در این منطقه رایج است. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فردهستید، می‌توانید در این فصل به استهبان سفر کنید و از تماشای آبشار استهبان در لباس سفید زمستانی لذت ببرید.

فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از آبشار استهبان
فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از آبشار استهبان

بهترین زمان برای بازدید از آبشار استهبان  به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال آب و هوای خنک هستید، بهار و پاییز را انتخاب کنید. اگر به دنبال هوا و منظره‌های گرمسیری هستید، تابستان را انتخاب کنید. و اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد هستید، زمستان را انتخاب کنید. در نهایت، در هر فصلی که به استهبان سفر کنید، می‌توانید از زیبایی‌های آبشار استهبان لذت ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا