سلامت و زیبایی

همه چیز درباره ی پشه آئدس

پشه آئدس، که به ببر آسیایی نیز معروف است، نوعی پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان یافت می شود. این پشه به دلیل ناقل بودن بیماری های خطرناکی مانند تب دنگی، زیکا و chikungunya شناخته شده است.
در این مقاله از مجله اینترنتی فرارسانه، درباره ی پشه آئدس می‌پردازیم.

مشخصات پشه آئدس

  • اندازه: کوچک، حدود 5 تا 10 میلی متر
  • رنگ: سیاه با خطوط سفید
  • فعالیت: روزانه، بیشتر در اوایل صبح و غروب آفتاب نیش می زند
  • محل زندگی: ظروف آب راکد، مانند گلدان ها، بشقاب های زیر گلدان ها، لاستیک ها و حفره های درختان

بیماری های منتقل شده توسط پشه آئدس

  • تب دنگی: شایع ترین بیماری منتقل شده توسط پشه آئدس، می تواند باعث تب شدید، سردرد، درد عضلات و بثورات پوستی شود. در موارد شدید، می تواند منجر به شوک و خونریزی داخلی شود.
  • زیکا: می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزادان، مانند میکروسفالی (کوچک شدن سر) شود. همچنین می تواند با سندرم گی لن برگر (GBS)، یک بیماری عصبی نادر که می تواند منجر به ضعف یا فلج شود، مرتبط باشد.
  • chikungunya: باعث تب، درد مفاصل، سردرد و بثورات پوستی می شود.
همه چیز درباره ی پشه آئدس
بیماری های منتقل شده توسط پشه آئدس

پیشگیری از نیش پشه آئدس

از لباس های بلند و آستین دار و شلوار بلند استفاده کنید. از دافع پشه حاوی DEET، IR3535 یا picaridin استفاده کنید. از توری و پشه بند در هنگام خواب یا استراحت در فضای باز استفاده کنید. آب راکد را از اطراف خانه خود از بین ببرید. مخازن آب را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. از حشره کش ها برای از بین بردن لاروها و پشه های بالغ استفاده کنید. با مقامات محلی برای برنامه های کنترل پشه در منطقه خود همکاری کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری پس از گزش پشه آئدس، به پزشک مراجعه کنید.
برای آشنایی با دور کردن پشه ها از خانه در تابستان پیشنهاد می کنیم مقاله موجود در سایت فرارسانه را مطالعه کنید.

چرخه زندگی و رفتار پشه آئدس

چرخه زندگی پشه آئدس

پشه آئدس، که به ببر آسیایی نیز معروف است، حشره ای است که چرخه زندگی آن شامل چهار مرحله اصلی می شود.تخم ها توسط پشه ماده روی سطح آب گذاشته می شوند. تخم ها سیاه و بیضی شکل هستند و حدود 1 میلی متر طول دارند. تخم ها می توانند تا چند هفته در خارج از آب زنده بمانند. : پس از بیرون آمدن از تخم، لاروها در آب زندگی می کنند. لاروها چهار مرحله لاروی دارند که در طول آن ها پوست اندازی می کنند و رشد می کنند. لاروها حدود یک هفته برای رسیدن به مرحله شفیره کامل می شوند.

این پشه ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان یافت می شوند
این پشه ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان یافت می شوند

 شفیره مرحله غیرفعال قبل از تبدیل شدن به پشه بالغ است. شفیره ها در آب شناور می شوند و حدود دو روز طول می کشد تا به پشه بالغ تبدیل شوند. پشه های بالغ حدود یک هفته زندگی می کنند. ماده ها برای تخم گذاری به خون انسان و حیوان نیاز دارند. پشه های ماده می توانند در طول زندگی خود چندین بار تخم بگذارند.

پشه های آئدس روزانه فعال هستند، بیشتر در اوایل صبح و غروب آفتاب نیش می زنند. این پشه ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان یافت می شوند. پشه های آئدس به آب راکد برای تخم گذاری جذب می شوند، مانند گلدان ها، بشقاب های زیر گلدان ها، لاستیک ها و حفره های درختان.

چگونه بدانم که پشه های آئدس خانه من را آلوده کرده اند؟

تشخیص اینکه آیا خانه شما به پشه آئدس آلوده شده است یا خیر، دشوار است، زیرا این پشه ها بسیار کوچک هستند و ممکن است متوجه آنها نشوید.  پشه های آئدس کوچک و سیاه با خطوط سفید روی بدنشان هستند. آنها بیشتر در طول روز، به خصوص در اوایل صبح و غروب آفتاب فعال هستند. پشه های آئدس می توانند نیش های دردناکی ایجاد کنند که ممکن است باعث خارش، قرمزی و تورم شوند. پشه های آئدس تخم های خود را در آب راکد می گذارند. می توانید به دنبال تخم ها در ظروف آب مانند گلدان ها، بشقاب های زیر گلدان ها، لاستیک ها و حفره های درختان باشید. لاروهای پشه آئدس در آب راکد زندگی می کنند. آنها کرم مانند و قهوه ای رنگ با سر کوچک هستند.

پشه های آئدس برای تخم گذاری به آب راکد نیاز دارند. به دنبال آب راکد در داخل و اطراف خانه خود باشید، مانند گلدان ها، بشقاب های زیر گلدان ها، لاستیک ها، حفره های درختان و اسباب بازی های آبی. پشه های آئدس ممکن است در اطراف گیاهانی که در آب غرق شده اند، تخم گذاری کنند. پشه های آئدس تمایل دارند در مکان های سایه دار و مرطوب پنهان شوند.

 پشه های آئدس کوچک و سیاه با خطوط سفید
 پشه های آئدس کوچک و سیاه با خطوط سفید

بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی پشه آئدس، از بین بردن آب راکد از اطراف خانه شما است. ظروف آب را خالی کنید، سطل ها و بشقاب های زیر گلدان ها را تخلیه کنید و حفره های درختان را پر کنید. می توانید از حشره کش ها برای از بین بردن لاروها و پشه های بالغ پشه آئدس استفاده کنید. از حشره کش ها طبق دستورالعمل های روی برچسب استفاده کنید. از توری و پشه بند برای محافظت از خود در برابر نیش پشه در داخل و خارج از خانه استفاده کنید. از دافع پشه حاوی DEET، IR3535 یا picaridin روی پوست خود استفاده کنید تا از نیش پشه محافظت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا