سلامت و زیبایی

بیماری هایی که از طریق دهان و دندان تشخیص داده می شوند

دهان، دروازه ورود به بدن است و تغییرات آن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف در بدن باشد. دندانپزشکان به عنوان اولین افرادی که با دهان و دندان سر و کار دارند، می‌توانند با بررسی دقیق دهان و دندان، به تشخیص برخی بیماری‌ها کمک کنند. بسیاری از بیماری‌های سیستمیک (کلی بدن) می‌توانند بر روی دهان و دندان تاثیر بگذارند. تغییرات ظریفی مثل لکه‌ها، زخم‌ها، تورم و تغییر رنگ در دهان می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی‌تر باشد. دندانپزشکان به طور منظم دهان و دندان را معاینه می‌کنند و می‌توانند تغییرات را در مراحل اولیه تشخیص دهند. در ادامه با با مجله اینترنتی فرارسانه همراه باشید تا با بیماری هایی که از طریق دهان و دندان تشخیص داده می شوند آشنا شوید.

سرطان

سرطان دهان یکی از جدی‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند از طریق معاینات دهانی تشخیص داده شود. دندانپزشکان به دلیل ارتباط نزدیکشان با دهان و دندان، در خط مقدم تشخیص زودهنگام سرطان دهان قرار دارند. سرطان دهان در مراحل اولیه ممکن است با علائم ظریفی مانند لکه‌های سفید یا قرمز، زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، توده‌ها یا برآمدگی‌ها همراه باشد که تنها با معاینه دقیق توسط دندانپزشک قابل تشخیص هستند. دندانپزشکان به راحتی می‌توانند تمام قسمت‌های دهان را معاینه کنند و تغییرات غیر طبیعی را شناسایی کنند. معاینات دوره‌ای دندانپزشکی فرصتی عالی برای تشخیص زودهنگام سرطان دهان فراهم می‌کند.

دیابت

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند علائم خود را در دهان نشان دهد و دندانپزشکان اغلب اولین افرادی هستند که متوجه این تغییرات می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که باعث می‌شود بیشتر در معرض عفونت‌های لثه قرار بگیرند. قند خون بالا محیط دهان را برای رشد باکتری‌ها مساعد می‌کند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. دیابت می‌تواند جریان خون به لثه‌ها را کاهش دهد که باعث کند شدن روند بهبود زخم‌ها و افزایش خطر عفونت می‌شود. دیابت می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و باعث کاهش حس در لثه‌ها شود.

تشخیص دیابت از طریق دهان و دندان
تشخیص دیابت از طریق دهان و دندان

بیماری های قلبی

مشکلات دهان و دندان می‌توانند به عنوان نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی عمل کنند و در تشخیص بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند. بیماری‌های لثه مانند پریودنتیت (التهاب لثه) می‌توانند با افزایش التهاب در بدن همراه باشند. این التهاب ممکن است به سیستم گردش خون گسترش یابد و با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مانند بیماری‌های عروق کرونر مرتبط باشد. عفونت‌های دندانی و لثه‌ای می‌توانند به جریان خون وارد شده و به عروق خونی قلب آسیب برسانند. این وضعیت ممکن است باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی شود.

دندان‌پزشکان ممکن است در معاینات منظم خود نشانه‌هایی از مشکلات قلبی مانند عفونت‌های لثه یا تغییرات در وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها را مشاهده کنند که ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر توسط پزشک متخصص قلب باشد. مشکلات قلبی و عروقی می‌توانند تأثیر منفی بر سلامت دهان و دندان داشته باشند و برعکس، مشکلات دندانی می‌توانند به مشکلات قلبی دامن بزنند.

اگر دندان‌پزشک علائم غیرعادی را در معاینه دهان و دندان‌ها مشاهده کند، ممکن است شما را به یک پزشک متخصص قلب ارجاع دهد تا بررسی‌های بیشتری انجام شود. همچنین، حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندان‌پزشک می‌تواند به پیشگیری از مشکلات دندانی و کمک به تشخیص زودهنگام مشکلات بهداشتی کمک کند.

کم خونی

کم‌خونی می‌تواند از طریق علائم و نشانه‌های خاص در دهان و دندان‌ها تشخیص داده شود. برخی از علائم کم‌خونی که دندان‌پزشکان و متخصصان دهان و دندان ممکن است در معاینه مشاهده کنند، کم‌خونی می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های دهانی و لثه‌ای شود که به راحتی خونریزی می‌کنند و بهبود نمی‌یابند. در کم‌خونی، ممکن است لثه‌ها و زبان رنگ‌پریده و کم‌رنگ به نظر برسند. زبان ممکن است به رنگ قرمز کم‌رنگ یا به صورت نرم و ملتهب ظاهر شود.

یکی از علائم کم خونی لثه‌ها و زبان رنگ‌پریده اند
یکی از علائم کم خونی لثه‌ها و زبان رنگ‌پریده اند

یکی از نشانه‌های کم‌خونی می‌تواند تغییرات در زبان باشد، مانند التهاب یا تغییر رنگ. زبان ممکن است به صورت صاف و قرمز، براق یا ملتهب ظاهر شود. خونریزی‌های غیرطبیعی از لثه‌ها، مانند خونریزی در هنگام مسواک زدن، می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی باشد. مشکلات و آسیب‌های دندانی مانند عفونت‌های مزمن یا دردهای غیرمعمول ممکن است به دلیل کم‌خونی ایجاد شوند. اگر دندان‌پزشک علائمی از کم‌خونی را در معاینه مشاهده کند، ممکن است شما را به یک پزشک متخصص جهت بررسی و تشخیص دقیق‌تر ارجاع دهد. درمان کم‌خونی معمولاً نیازمند بررسی علت آن و استفاده از مکمل‌ها یا تغییرات در رژیم غذایی است تا بهبود یابد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم و استحکام استخوان‌ها است. این بیماری معمولاً در استخوان‌های بزرگ بدن مانند لگن، ستون فقرات و مچ دست رخ می‌دهد، اما می‌تواند بر استخوان‌های فک نیز تأثیر بگذارد. همانطور که پوکی استخوان بر سایر استخوان‌های بدن تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان فک نیز شود. استخوان‌های ضعیف‌تر فک، دندان‌ها را کمتر محکم نگه می‌دارند و در نتیجه خطر تحلیل لثه و از دست دادن دندان را افزایش می‌دهند. در افراد مبتلا به پوکی استخوان، استخوان‌های فک کندتر ترمیم می‌شوند و این امر می‌تواند منجر به مشکلات دندانی بیشتری شود.

رفلاکس (معده و روده)

رفلاکس معده و روده، به ویژه بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، اغلب با علائم گوارشی مانند سوزش سر دل و برگشت اسید شناخته می‌شود. اما آیا می‌دانستید که این بیماری می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان نیز داشته باشد؟ اسیدی که در هنگام رفلاکس به دهان برمی‌گردد، می‌تواند به مینای دندان آسیب رسانده و آن را نازک‌تر کند. این امر دندان‌ها را در برابر پوسیدگی حساس‌تر می‌کند.
بیشتر بدانید: خوراکی هایی که باعث ایجاد درد و حساسیت دندانی می‌شود

رفلاکس باعث آسیب دیدن مینای دندان می شود
رفلاکس باعث آسیب دیدن مینای دندان می شود

تماس مداوم اسید با دندان‌ها می‌تواند باعث حساسیت دندان به سرما، گرما، شیرینی و ترشی شود. برگشت محتویات معده به دهان می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. در برخی موارد، اسید معده می‌تواند باعث ایجاد زخم‌هایی در دهان، زبان و لثه‌ها شود. رفلاکس می‌تواند به بافت‌های لثه آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا